Hakusanat

Normaali

Katotaan taas millä hakusanoilla blogiin on tultu. No uppis, hehe:

market energia helsingin sanomat, market energia huijaus, hs market energia, helsingin sanomat market energia, market energia sähkönmyynti

Kylläpä wanhan mieltä lämmittää, kun huijareille naksuu koko ajan enemmän kapuloita rattaisiin! :-)))))

Tässä vielä muistilappu Energiamarkkinavirastosta:

“Energiamarkkinavirasto valvoo sähkömarkkinalain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista. Niiden mukaan sähkönmyyntisopimuksen tekeminen suullisesti puhelimessa on sinänsä normaali ja sallittu tapa, jos molemmat osapuolet ovat tästä yhtä mieltä. Sähkömarkkinalain 25 c § velvoittaa lisäksi sähkönmyyjän lähettämään puhelimitse tehdystä sopimuksesta vahvistusilmoituksen asiakkaalle viimeistään kahden viikon kuluttua sopimuksen tekemisestä. Asiakkaan on ilmoitettava sähkönmyyjälle vahvistusilmoituksessa mainitussa ajassa, jos katsoo, että ilmoitus ei vastaa tehtyä sopimusta. Muilta osin – – soveltuvat lähinnä kuluttajansuojalain säännökset, joiden noudattamista valvoo Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies, joiden puoleen kannattaa kääntyä mahdollisten lisäkysymysten tai toimenpidepyyntöjen osalta. Nämä viranomaiset valvovat mm. kuluttajille suunnatun (puhelin)markkinoinnin lainmukaisuutta.

Yleisenä ohjeistuksena voi kuitenkin todeta, että kuluttajansuojalain etämyyntisäännösten mukaan kuluttaja voi joka tapauksessa ilman erityistä syytä peruuttaa puhelimessa tehdyn sopimuksen 14 päivän kuluessa sopimusvahvistuksen saamisesta. Jos taas asiakas ei ole alun pitäenkään tehnyt sopimusta, vaan vain esim. pyytänyt tarjousta, kysymyksessä saattaa olla ns. negatiivinen myyntimenetelmä (ks. oheinen linkki tiedotteeseen Kuluttajaviraston sivuilla http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/a7bdbdf1-ff44-49e6-b417-ad5451e117f9.aspx), johon Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies ovat ottaneet kantaa. Kielletyksi on katsottu menetelmä, jossa ilman nimenomaista tilausta ja asiakkaan puolelta annettua tahdonilmaisua toimitetusta tuotteesta edellytetään maksua. Puhelinmyynnissä kuluttajalle on myös selkeästi kerrottava, onko kysymys sopimuksen tekemisestä vai vasta tarjouksen lähettämisestä. Kuluttajalta ei voi myöskään edellyttää sopimuksen peruuttamista silloin, kun mitään sopimusta osapuolten välillä ei alun perin ole tehtykään. Riitatilanteessa yritys on velvollinen osoittamaan, että sopimus on syntynyt.

Jos katsotte sähkönmyyjäyhtiön toimineen virheellisesti, ensimmäisenä toimenpiteenä kannattaa aina mahdollisimman pian reklamoida asiasta kirjallisesti kyseiselle yhtiölle. Nykyisellä sähköntoimittajallanne ei sinänsä ole valtuuksia omatoimisesti olla toteuttamatta uuden sähkönmyyjän ilmoittamaa myyjänvaihtoa. Mikäli reklamaationne ei tuota tulosta, teidän kannattaa puhelinmyyntiä ja sen yhteydessä tehdyksi väitettyä sopimusta koskevissa epäselvyyksissä ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen.”

Sisään vaan, on siitä isompikin tullut!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s