Kaislikossa suhisee

Normaali

Taas jotain hemmetin hulinaa. Sain pankista kirjeen, että he epäilee että mun luottokortin ”tiedot ovat saattaneet joutua vääriin käsiin”. Jännää, en oo ite huomannut mitään. Ei ole tilillä tapahtunut mitään kummallisia, rahaa on ettei jaskalle taivu. Sain pankista uuden tunnusluvun, ja myöhemmin tulee uusi kortti. Mistä ne huomasi tuollaisen? Vai onks tää jotain että ne postittaa kaikille asiakkaille tämmöisen näppärän herätyksen uudenvuoden kunniaksi tms?

Mähän olen siis turvallisuusnatsi enkä ole ikinä säilyttänyt noita tunnareita kuin päässäni. Ainoa mikä tään on saattanut aiheuttaa on, että kun yritin maksaa Flickrille lisää rahaa, siihen tuli jokin sotku. Mulla oli sama kortti kuin ennenkin, mutta sen voimassaoloa oli jatkettu, ja jotenkin Flickr-sheisse ei suostunut ymmärtämään sitä. Meni viikko ja ne ilmoitti, että ei tää nyt oo oikein mennyt, sun dedis oli eilen. No, maksoin sitten toisella kortilla kun ei vanhalla onnistunut.

Mutta ei se pankki silleen mitään ihmeempiä, sanoivat vaan että saattavat joutua rajoittamaan mun kortin käyttöä kunnes uusi kortti jne, mutta enhän mä sitä käytä muutenkaan kuin verkossa. Maksan Visa Electronilla, kässillä tai käytän tiliä.

Tosi outoa. Mutta ehkä siellä verkossa sitten on tapahtunut jotain mikä ei valaistu mulle asti muuten kuin tässä muodossa.

8 responses »

  1. Joskus ziljoona vuotta sitten sähräsin jonkin tilin rekisteröinnissä, muistaakseni Yahoon, ja jouduin maksamaan dollarin. Seurauksena oli, että sai kirjeen, jossa kerrottiin, että Visani on suljettu epäilyttävän maksuliikenteen vuoksi. Kun sitten soitin ja kyselin tarkemmin, kertoivat, että juuri se dollarin maksu aiheutti sulun. On kuulemma tavallista, että vilunkityypit tsekkaavat ensin pienillä summilla, että vohkitut luottokorttitunnukset toimivat ja aloittavat ison hyökkäyksen vasta sen jälkeen. Kun kävi ilmi, että ihan itse olin dollarin nettimaksun hyväksynyt, palauttivat Visani olemaan. Olin oikeastaan aika impressed, että tuolla tavalla taustalla valvovat ja pyrkivät ehkäisemään ongelmia ennakolta. (Pojalleni kävi kolkommin: muutaman minuutin sisällä hänen korttiaan veloitettiin eri puolilta maailmaa yli kolmella tonnilla. Poika ei itse joutunut maksamaan, kun ei ollut korttiaan huolimattomasti käsitellyt, mutta Luottokunta kärsi).

    Vaikuttaa varsin uskottavalta, että just se Flickr-episodi laukaisi sinulla jonkin vastaavan hälyn, kuin Yahoon dollari minulla aikoinaan

    T. Sä

  2. Ok hyvä kuulla. Ei mustakaan tuossa ollut muuta mahdollisuutta. Kirjoitin äsken verkkopankin kautta tyypeille ja kysyin vielä, oisko se ollut tämä. Sääli menettää tuo vanha kortti kun siinä oli niin kovin helposti muistettava tunnusluku :-(

  3. Mulla meni pari viikkoa sitten Nordean Visa kiinni kun oli kuulemma yritetty useampaan kertaa veloittaa jotain outoja. Itsehän en siis huomannut mitään ennen kuin soittivat pankista. Olivat sitä mieltä, että jossain nettikaupassa on varmaankin ollut tietomurto josta kortin numero on sitten joutunut vääriin käsiin. Lähettivät sitten kiltisti mulle uuden kortin kuriiripostilla ja ilman kuluja. Ei huono.

  4. Hmm, samaa meininkiä. Tai en tiä, musta tuntuu että mun tapauksessa se useampaan kertaan velottaja olen ollut ihan the moi self (eikä mikään mennyt läpi, mutta yritystä oli). Ei kumminkaan minkään laskuttajan systeemi saisi olla niin tyhmä, ettei ymmärrä kun kortin voimassaoloaikaa yrittää muuttaa. Saati että niissä systeemeissä saisi olla muutakaan reikää…

    Hyvin kyl pankki vahtii, ei moittimista!

  5. mulla on joskus kortti mennyt vaihtoon, koska olin asioinut sillä Heathrowlla ja siellä jonkun kaupan luottokorttilaskutusrekisteri oli joutunut vääriin käsiin. Tuli just joku tollanen kirje ja hetken päästä uusi muovi.

  6. Pankki kertoo:

    ”Saamme tiedon korttien mahdollisesta väärinkäytöksestä kansainväliseltä luottokorttiyhtiöltä. Kortin uusiminen tällaisessa tapauksessa on varotoimenpide.

    Kortin tiedot voivat joutua vääriin käsiin esimerkiksi Internetissä. Muun muassa tästä syystä suosittelemme, että asiakkaamme maksavat kortillaan ostoksia ainoastaan sellaiselle Internet-kauppiaalle, joka on mukana MasterCard SecureCode -palvelussa, tai jonka kortinhaltija tietää muuten olevan luotettava.

    Suosittelemme, että sallitte Internet-ostokset vain ostosten teon ajaksi ja sen jälkeen estätte verkkokäytön. Näin vähennätte korttinne väärinkäytösmahdollisuutta.”

  7. Päivitysilmoitus: Ahaa! | Laua ääres

Sisään vaan, on siitä isompikin tullut!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s