Ostamisen anatomia

Normaali

Buyology (englanniksi tai suomeksi) – ostamisen anatomia. Peilikuvaneuronit ja muut pahikset exposed! Hitsi mikä kirja. Vähemmän tulee ehkä luettua näitä markkinointiopuksia, kun katson olevani kovinkin järkevä kuluttaja ja hokaavani tilanteet, joissa annan viedä itseäni kuin litran mittaa. Mutta tämä kirja tuli otettua mukaan siksi, että jo nimessä oli kuluttajanäkökulma ’ostaminen’ ja kuluttajahan minäkin olen. (Vaikka nykyisin aika miedosti – kyl on shoppailut jääneet kun olen havainnut miten työlästä on päästä kamoista eroon!)

Neuromarkkinointi. Aivokuvantamistekniikka kertoo, mitä eroa on sillä, mitä kuvittelemme haluavamme (fiktiota, toiveita, joskus faktaa) ja mitä aivomme kertovat haluistamme (faktaa). Samaan syssyyn tutkitaan, millainen markkinointi ylipäätään pääsee ihmisten aivoihin saakka. Myyminen ja ostaminen. Kliseitä ja uskomuksia menee rikki että helisee! Esimerkiksi mikäpä yritys ei pitäisi logoaan tärkeänä. Vaan sitten kun tutkitaan, minkä verran ihmiset ylipätään huomaa logoja, tulos on nolla. Tai ylipäätään visuaalinen markkinointi – ei sillä oikeasti ole sellaista ytyä kuin firmat luulee. Tai seksi. Seksillä yritetään myydä sitä ja tätä. Myydäänkö? Ei läheskään siten kuin tyypit kuvittelee.

Ja sitten nuo perhanan peilineuronit, jotka saa matkimaan muita ja haluamaan samaa kuin muut ja uskomaan muuttuvansa mallinuken näköiseksi, kun ostaa mallinuken vaatteet! Peilineuronit roviolle, sanon minä! Järki, tunteet, aistit ja alitajunta myllyttävät penaa ja mirkkua keskenään miten lystäävät. Ja sentään hajujen, tuoksuelämysten rata markkinoinnissa on vasta aukeamassa. Liskoaivot tykkää hajuista, nam. Sitten vasta kuusessa ollaankin mainonnan löytäessä tien suoraan konehuoneeseen.

Buyology on erinomattain viihdyttävästi kirjoitettu, soljuu nopeasti ja nostattaa toisinaan hiuksia pystyyn. Jokaisen tietysti pitäisi lukea tämä, ja mielellään jo melko nuorena. Ei silleenkään markkinoinnin tunkeutumiselta aivoihin välty, tietenkään, mutta ainakin välillä tajuaa, mistä kohtaa mua nyt kiskotaan.

– – –

Tuli muuten mieleen… Tiedättekö ne Vuittonin laukkumainokset, joissa on Gorbatshov? Tätä pidettiin kirjassa fiksuna ja toimivana mainoksena, koska siinä oli tavallisen näköinen ihminen laukun kanssa. Muistan, että mulle piti erikseen näyttää, että se on Vuittonin mainos, koska en nähnyt sitä saakelin isoa matkalaukkua ollenkaan, näin vain Gorban :-D Tosin tää saattaa myös kertoa siitä, että ylipäätään inhoan niitä Vittuunin rumia veskoja, joten silmäni (lue: aivoni) ”ei halunnut” nähdä sitä.

Vuittonin laukkumainos jossa iso veska ja Gorba auton takapenkillä

Mainokset

6 responses »

  1. Päivitysilmoitus: Tavaraa | Zepanderi laua ääres

Sisään vaan, on siitä isompikin tullut!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s