Eutanasia, uhka vai mahdoll… no joo

Normaali

Luen kirjaa. Asiallinen kirja onkin. Niin pitkään kun olen itse jotain tajunnut, olen ollut ihmisten eutanasian puolesta. Omani varsinkin. Kun kuulee, lukee ja näkee juttuja, miten ihmisiä hoidetaan sairaaloissa (saattokodeissa on tietenkin paikkoja vain muutama) niin mieluummin guudbai ennen sitä. Hoitotahdon olen toki kirjoittanut jo …hetkinen, tarkistaa… 1992, koska mulla ei ole mitään harhakäsityksiä siitä, etteikö joku hullu ajaisi päälle tai muuten vain sattumoisin yrittäisi tappaa satunnaista henkilöä milloin vain. Tai etteikö se syöpä tai aivoveritulppa osaisi tulla ajallaan, kyllä osaa.

Pitäisi ehkä miettiä vielä tarkempi ilmaisu hoitotahtoon, tuo mun lomake kun on niitä ensimmäisiä liikkeellä olleita, jossa sanotaan lähinnä että vetäkää töpseli seinästä.

Ja sitten, olen kuullut aika paljon myös siitä, että lääkärit viisveisaa hoitotestamenteista. Homma kusee aika pahasti siinä vaiheessa, varsinkin jos potilaalla ei ole omaisia ja sukua pitämässä puolta! Siinähän sitten kykit pakettina jonkin esim. hyvää tarkoittavan uskovaishörhön tohtorin uhrina. Ei jumalauta. Hollantiinko tästä pitää muuttaa?!

Eläimetkin saa eutanasian, jos niiden elämä käy liian vaikeaksi. Meidän perheen sisällä on noudatettu tasa-arvopolitiikkaa monessa suhteessa: elämme kaikki suppeaa turvallista elämää, meidät kaikki on steriloitu, syömme enimmäkseen vain hyviä juttuja, meillä on kivoja leluja, käymme lääkärissä aina tarpeen tullen – mutta vain eläimet saa meillä armollisen, hyvän kuoleman. Minä en saa tässä maassa. Laillisesti. Paitsi ehkä vahingossa, jos on säkää.

Seppäsen ja Taipaleen toimittamasta kirjasta tosin löysin ilonpilkahduksen, josta en ollut tiennyt: avustettu itsemurha EI OLE Suomessakaan rikos. Tää antaa vähän toivoa. Hieno juttu.

Sisään vaan, on siitä isompikin tullut!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s